torsdag 25 september 2008

Paulo Coelho - Elva Minuter


Denna bok är nu slut. Jag kan inte säga att jag är besviken, inte alls. Paolo skriver som tidigare väldigt bra och får en att tänka efter. Den innehöll väldigt mycket erotik, nästan lite i överkant, men då berättelsen handlar om en prostituerad kanske det inte faller sig så konstigt. Han skriver så vackert om kärlek mitt i allt det svåra, att hitta sig själv och hur man lämnar saker bakom sig. Här kommer några citat från boken. Vissa fina, vissa svåra, vissa beskrivande. De enda de har gemensamt är att jag stannade upp en extra stund och funderade över just dessa .


"Kära barn, det är bättre att vara olycklig med en rik man än lycklig med en fattig"

"Trots den skenbara friheten var hennes liv egentligen bara en enda lång väntan på ett under, verklig kärlek, ett äventyr med samma romantiska slut som hon hade sett på film och läst i böcker"

"Men om vi är förtvivlade, om vi inte längre har något att förlora, eller om vi just då är hänförda över livet, då ger det okända sig till känna, och vårt liv ändrar kurs"

"Man måste förstå att sex,smärta och kärlek är några av människans gränsupplevelser. Och bara den som känner till dessa gränser vet vad livet är; resten är bara tidsfördriv, upprepning, att åldras och dö utan att egentligen ha fått veta vad man gjorde här"

"Hon vill dricka den där mannen också, och då för alltid glömma allt det dåliga vin, som man dricker i en enda klunk, som ger en känsla av berusning, men som slutar i huvudvärk och ett hål i själen"

"Livet är för kort - eller för långt - för att jag ska kunna tillåta mig själv att leva det så illa"

2 kommentarer:

? sa...

"Hon vill dricka den där mannen också, och då för alltid glömma allt det dåliga vin, som man dricker i en enda klunk, som ger en känsla av berusning, men som slutar i huvudvärk och ett hål i själen"

Jag vill förstå men det går inte.

Jenny sa...

Jag förklarar då vi ses, hjärtat. Tack för igår förresten. Hemskt fint, trots min rädsla för det mesta.